Het begon met plezier en verbazing 

Ik ben Willy van der Meer. Ik ben erg geïnteresseerd in hóe je een taal leert en daar gaat deze website dan ook over. Als tweetalig kind (Fries en Nederlands) beleefde ik als zesjarige al het wonder van het leren van een nieuwe taal. Ik herinner mij nog steeds mijn grote verbazing over het feit dat je twee talen moeiteloos een plaats kunt geven in je hoofd.

Het plezier dat ik als kind al beleefde aan een nieuwe taal bleef toen ik op de middelbare school met de ‘moderne vreemde talen’ te maken kreeg. Ik vond dat de mooiste lessen.

 

Studiekeuze was niet moeilijk 

Toen ik een studiekeuze moest maken na de middelbare school koos ik logischerwijze voor een talenstudie, maar ik wilde niet een ‘gewone’ taalstudie doen, vooral omdat ik niet voor de klas wilde. Een vreemde gedachte, want juist aan lesgeven heb ik later altijd veel plezier beleefd.

Ik koos voor Deens en Fries, een nieuwe taal en mijn moedertaal. Voor mij was het belangrijk om nog eens een andere taal helemaal goed onder de knie te krijgen. Hoe leuk ik de taallessen op school ook vond, het resultaat na zes jaar was dat ik ze bepaald nog niet vloeiend sprak. En daar verbaasde ik mij over.

Ik wilde door Deens te leren eigenlijk een stukje van mijn vroege jeugd overdoen, maar nu als volwassene.

 

Naar een Deense volkshogeschool

Het proces bleek even fascinerend te zijn. Ik leerde op de middelbare school al wat Deens en na mijn eindexamen ging ik met een toekomstige studiegenoot die al tweedejaars was, naar een Deense volkshogeschool. Rødding Højskole in Zuid-Jutland, de oudste volkshogeschool (1844) van Denemarken.

Daar leerde ik in drie maanden Deens. De eerste twee maanden deden wij mee aan de zomercursus en wij volgden zo veel mogelijk vakken. Van gymnastiek en pottenbakken tot maatschappijleer en literatuur. De laatste maand werkten wij in de keuken om ons cursusgeld terug te verdienen. Onze woordenschat was op die manier na drie maanden al heel gevarieerd en groot.

 

En zo wil ik graag doorgaan

Terug in Nederland ben ik met de studie Deens en Fries begonnen. In tweede fase van de studie heb ik Toegepaste Taalkunde als bijvak gekozen, om mij meer met taalverwerving bezig te houden.

Een liefhebber van het leren van een taal ben ik altijd gebleven, met IJslands als de nieuwste loot aan de stam. Dat ik als taaldocent, – didacticus, schrijver van lesmateriaal en het ontwikkelen van een internetleeromgeving Fries gewerkt heb, is een rechtstreeks gevolg van de verbazing van dat zesjarige kind.